Klik hier om u af te melden voor e-mail van Pronk ergo bv

Nieuwsbrief Juni 2011



@Pronkergo

Bent u bekend met Facebook, Twitter en LinkedIn? De Social Media nemen een enorme vlucht. Niet alleen voor privé doeleinden, maar zeker ook zakelijk bieden deze media enorme kansen en mogelijkheden.

Social media zorgen voor een dynamische sfeer met veel ervaring en kennis. De interactie die deze media met onze klanten oplevert, vinden wij zeer waardevol en leerzaam. Daar profiteert u als klant ook weer van!

Voor de laatste nieuwtjes kunt u ons volgen op Twitter@pronkergo en onze medewerkers kunt u tevens vinden op Facebook en LinkedIn.

Welkom in de 21e eeuw.

Jeroen van Ramesdonk, Algemeen directeur

Inhoudsopgave


Tolbrug Den Bosch, specialistisch revalidatiecentrum

Vanaf eind april 2011 heeft Tolbrug samen met het Jeroen Bosch Ziekenhuis de nieuwe locatie in gebruik. De voorzieningen op deze locatie voldoen aan de moderne eisen van deze tijd: een zwembad met twee beweegbare bodems, een volledig nieuw ingerichte fitnessruimte en een ruime sportzaal zijn een paar voorbeelden Daarnaast zijn de oefenopstellingen van keukens voorzien van de modernste apparatuur. Ook is er een buitenruimte met een oefentuin, waar onder andere een tuinkas, een oefenpad en sportveld aanwezig zijn. Zowel in Tolbrug als in het Jeroen Bosch Ziekenhuis heeft Pronk ergo alle oefenkeukens mogen leveren. Het eindresultaat mag er wezen; het is een prachtige locatie geworden waar ook Pronk ergo, tevens sponsor van "Stichting Vrienden van de Tolbrug", haar steentje aan bij heeft gedragen! Om Tolbrug in deze nieuwsbrief extra in de schijnwerpers te zetten heeft de heer J. Scheepers, Programmacoördinator nieuwbouw, zich laten interviewen.

Wat is Tolbrug voor een revalidatiecentrum?
Tolbrug is onderdeel van het Jeroen Bosch Ziekenhuis en biedt op verscheidene locaties in de regio Noord Oost Brabant specialistische revalidatie voor volwassenen en kinderen. Chronische pijn, amputatie, niet aangeboren hersenletsel en Multiple Sclerose zijn slechts een aantal zaken waar revalidanten mee worstelen in hun dagelijkse praktijk. Het doel van Tolbrug is om deze mensen weer een zelfstandig bestaan terug te geven. Tolbrug leert volwassenen en kinderen omgaan met lichamelijke en cognitieve beperkingen in de thuis-, school- of werkomgeving.

Tolbrug kent zijn oorsprong in de jaren '50 als afdeling van het GrootZiekenGasthuis in Den Bosch. De afgelopen jaren heeft het zich ontwikkeld tot een revalidatiecentrum met een steeds meer zelfstandige positie binnen het ziekenhuis. Hierdoor kan Tolbrug beter en sneller inspelen op de behoeften van revalidanten en ontwikkelingen in de revalidatiezorg in het bijzonder en de gezondheidszorg in het algemeen.

De nieuwe locatie in Den Bosch is gevestigd aan de ringweg ten zuidoosten van Den Bosch; de grens van stad (drukte) en polder (rust) is een uitgelezen plek. Het hebben van een eigen aparte entree met receptie maakt het plaatje helemaal kompleet.

Waarin onderscheid de Tolbrug zich t.o.v. andere revalidatiecentra?
De binding met het Jeroen Bosch Ziekenhuis, maar ook met Ziekenhuis Bernhoven in Oss, is uniek. Hierdoor zijn er bijvoorbeeld hele korte lijnen met de verwijzers. Daarnaast heeft Tolbrug een nauw samenwerkingsverband met mytylschool Gabriel t.b.v. de kinderrevalidatie. Tolbrug is ook een opleidingscentrum voor revalidatieartsen en werkt intensief samen met UMC Radboud in Nijmegen en de Sint Maartenskliniek.

De nieuwe locatie in Den Bosch faciliteert onze ambities om het vakgebied revalidatie, onze organisatie en onze medewerkers steeds verder te ontwikkelen. Op de kliniek is bijvoorbeeld een zelfstandigheidsunit. Daar verblijven revalidanten, ter voorbereiding op een terugkeer naar huis zo zelfstandig mogelijk. Er is een gewone keuken en een onderrijdbare keuken beschikbaar waar revalidanten zelf koken. Een belangrijk uitgangspunt is om het verblijf zo te organiseren dat men bij het verlaten van de kliniek op eigen benen kan staan.

De vraag van de revalidant staat centraal. Wat is mogelijk en wat niet, wat wil iemand bereiken. Dat geldt ook voor revalidanten die in dagbehandeling zijn. Mede door de nieuwe behandelfaciliteiten kunnen we nog meer therapievormen bieden. Het oefenpad, het sportveld en de therapietuin zijn daar voorbeelden van. Dit is mede mogelijk geworden door fondsen, zakenrelaties en Stichting Vrienden van Tolbrug. Ook de kinderrevalidatie (i.s.m. mytylschool Gabriel) en onze locatie in Oss gaan de komende jaren naar prachtige en goed geoutilleerde nieuwbouw. Een bijzondere expertise is het revalideren van handletsel; dit is mede mogelijk in nauwe samenwerking met chirurgen/plastisch chirurgen van het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Andere belangrijke patiëntengroepen binnen de Tolbrug zijn mensen met een hersenbloeding of beenamputatie.

Hoe is de organisatie opgebouwd?
Binnen Tolbrug werken in totaal ongeveer 200 medewerkers. Er zijn 3 zogenaamde businessunits (Neurologie, Houding en Beweging en Kinderrevalidatie) waar revalidatieartsen, een scala aan therapeuten, verpleegkundigen en verzorgenden werkzaam zijn. En er is een servicebedrijf, waar bijvoorbeeld secretaresses, ICT-ers, planners, beleidsmedewerkers werken. Met ca. 10 spreekkamers voor artsen, 50 therapieruimtes in alle soorten en maten en een kliniek met 36 bedden is de nieuwbouw van de Tolbrug op zijn taken en de toekomst berekend. De behandelomgeving is voornamelijk op de begane grond, de kantooromgeving en het kenniscentrum bevindt zich op de 1e verdieping en op de 2e verdieping is de kliniek.

Wat zijn de belangrijkste, mooiste pluspunten voor de Tolbrug die door de verhuizing van de oude naar de nieuwe locatie gerealiseerd zijn?
1. We hebben nu de ruimte gekregen die past bij de hoeveelheid en aard van de revalidatieactiviteiten. Een prachtig gebouw, met veel ruimte en licht en veel, goed geoutilleerde spreek- en behandelruimten en werkplekken
2. De locatie, de ligging met de mooie natuurlijke omgeving in het groen, prachtig!
3. De bereikbaarheid met het hebben van een eigen aparte ingang en voldoende parkeermogelijkheden.
4. De flexwerkplekken zijn ook bijzonder; flexibel kunnen werken in een open - informele werkomgeving, gericht op transparantie en kennisuitwisseling
5. Energiebesparing van het verwarming/koelingsysteem door middel van aardwarmte.

Voor Pronk ergo is het een pluspunt dat wij als leverancier bij de Tolbrug en het Jeroen Bosch Ziekenhuis onze oefenkeukens hebben mogen plaatsen; hoe zijn jullie oorspronkelijk met Pronk ergo in aanraking gekomen?
We hebben als organisatie vanuit het verleden al een lange relatie met Pronk ergo. Vooral de kennis van zaken bij Pronk ergo heeft gezorgd voor de samenstelling van het juiste product, de juiste prijs met een goede kwaliteit.

Terugkijkend op de verhuizing op 27 april jl.; wat is meegevallen en wat is tegengevallen?
Om met de tegenvaller te beginnen; je bent afhankelijk van allerlei prachtige technische systemen die een complex geheel vormen en nog niet helemaal op de dagelijkse gang van zaken zijn afgestemd. En wat betreft de meevaller; we hebben binnen 1 dag alle primaire processen opgepakt, verhuisd en weer in gebruik genomen. Daar ben ik best trots op! Samenvattend kunnen we oprecht zeggen dat we enorm trots zijn op onze nieuwe locatie en voor iedereen die interesse heeft, kijk gerust eens op onze website www.tolbrug.nl.


Interview met de afdeling Boekhouding

Hoe groot is de afdeling Boekhouding?
Ruud: De afdeling boekhouding bestaat uit 3 medewerkers. Ik werk fulltime, Dolly werkt 20 uur per week en Louise ondersteunt ons met 6 uur per week.

Hoe lang werken jullie bij Pronk ergo?
Ruud: Ik ben drie jaar werkzaam bij Pronk ergo.
Dolly: Ik werk hier nu anderhalf jaar.
Louise: Ik ben twee jaar geleden begonnen als invaller voor de telefoniste / secretaresse. Wegens drukte op de afdeling Boekhouding en Calculatie ben ik die afdelingen gaan ondersteunen met een aantal uren per week.

Wat voor opleiding heb je gevolgd om dit werk te kunnen doen?
Ruud: Ik heb de opleiding PDB, MBA en een deel van SPD gevolgd.
Dolly: Ik heb een algemene cursus " administratie" gevolgd.

Wat doet een ieder?
Ruud: Ik ben eindverantwoordelijke van de afdeling boekhouding, de algemene zaken van de afdeling, wagenparkbeheer, computerbeheer en personeels- en salarisadministratie.
Dolly: Ik verzorg de facturatie, debiteurbeheer, verlofregistratie en overige kleine administratieve werkzaamheden.
Louise: Op de afdeling boekhouding verzorg ik wekelijks de verwerking van de inkoopfacturen en archivering.

Wat vind je leuk aan dit werk?
Ruud: Doordat wij een kleinschalig bedrijf zijn zitten alle facetten van de financiële administratie in mijn takenpakket en zo kan ik het hele traject van het begin tot het eind volgen.
Dolly: Het werken in een klein bedrijf vind ik prettig. Ondanks dat het allemaal administratief werk is, is het wel afwisselend en geen dag is hetzelfde.
Louise: Mijn werk is zeer gevarieerd, doordat ik op verschillende afdelingen zit.

Wat maakt jullie afdeling zo bijzonder?
Dolly: Wij zijn het centrale punt van de organisatie. Orders komen als eerste bij ons en eindigen ook weer bij ons. Intern kunnen collega's ook met alle vragen bij ons terecht. Extern hebben wij voornamelijk contact met debiteuren.

Kom je wel eens voor uitdagingen te staan?
Ruud: Het kost veel tijd, maar ik vind het leuk om te achterhalen wie er heeft betaald, als er geen betalingskenmerk genoteerd staat bij een betaling per bank. Dit kan bij ons nogal gecompliceerd zijn omdat de opdrachtgever / klant niet altijd degene is die betaalt, maar vaak een gemeente of een andere instantie.
Dolly: Soms moet je veel moeite doen om er voor te zorgen dat de betaling voldaan gaat worden en je haalt dan voldoening uit je werk als je ziet dat er uiteindelijk betaald is.

Doen jullie alle drie hetzelfde of heeft echt ieder zijn specialisme?
Ruud: Bepaalde werkzaamheden die ik verricht, kunnen niet door Dolly en Louise overgenomen worden. Voor de dagelijkse werkzaamheden kunnen Dolly en ik elkaar wel vervangen tijdens afwezigheid. Dit vind ik ook zeer belangrijk voor de voortgang van de werkzaamheden.

Is het administratief verwerken van een Pronk ergo product anders dan bij andere bedrijven?
Ruud: Ja zeker! Je hebt vaak te maken met een driehoeksverhouding. Bij een regulier keukenbedrijf waar iemand een standaard keuken koopt, wordt die ook door diegene betaald. Bij ons komt het vaak voor dat de keuken niet betaald wordt door de gebruiker van de keuken maar, door een gemeente of woningbouwvereniging i.v.m. subsidies. Daarbij komt het dan ook nog voor dat de gebruiker zelf nog een aanvulling besteld die niet wordt vergoed en die de gebruiker zelf betaald. In de facturatie heeft dit de consequentie dat je met meerdere debiteuren te maken hebt in één opdracht.


Product: Sta-Tafel

Een Sta-Tafel biedt een cliënt de mogelijkheid om "zelfstandig"te staan. Er zijn vele voordelen van staan t.o.v. zitten. Het verbetert het evenwichtsgevoel, de bloedsomloop, de werking van de spijsvertering, nierfunctie en de ademhaling. Verder ervaren de cliënten regelmatig een vermindering van de spasme en eventueel aanwezige contracturen(vastzitten van gewrichten), osteoporose (botontkalking) en decubitus problemen.

Binnen Pronk ergo hebben wij de beschikking over een Sta-Tafel met een elektrisch oprolsysteem. Deze biedt u de mogelijkheid om met geringe begeleiding van anderen, veilig en stabiel te (gaan) staan. De Sta-Tafel is leverbaar in de Senior en de Junior uitvoering, daarnaast is er een uitgebreide lijn van accessoires voor optimaal gebruikscomfort van de Sta-Tafel.


Interview met familie Ales

We zijn bij de familie Ales en zie een prachtige nieuwe keuken staan. De trotse eigenaars vertellen me hoe deze keuken tot stand is gekomen. Mevrouw Ales kan maar kleine stukjes lopen en maar heel even staan. Zij kon dan ook niet meer koken in haar oude keuken. De maaltijden bestonden tijdenlang uit diepvriesmaaltijden of brood. Aangezien mevrouw Ales graag weer goed gebruik van de keuken zou willen maken, had ze bij de WMO een aanvraag ingediend voor een keukenaanpassing. Na eerst een mindere ervaring bij een ander bedrijf gehad te hebben, kwam ze via een advertentie van Pronk ergo bij ons terecht.

Onze adviseur Rob Moerman wilde graag onze showroom laten zien aan mijnheer en mevrouw Ales. Hier ging een wereld voor mevrouw Ales open. Wat een hoop voorbeelden van aangepaste keukens! Hier konden ze een hoop ideeën op doen en alles uitproberen! Samen met een paar WMO-adviseurs van de gemeente hebben ze alle mogelijkheden van Pronk ergo op een rijtje gezet.

Rob heeft vervolgens samen met de familie Ales een prachtige keuken ontworpen die voorziet in haar behoeftes zodat zij met haar beperking op een goede en efficiënte manier in de keuken kan werken. Al met al is het een heel traject geweest, daar er ook een aannemer nauw betrokken is geweest. Die heeft de nodige voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd.

Na montage waren er een paar kritische opmerkingen van de familie Ales, deze zijn door de service afdeling van Pronk ergo heel goed en kundig opgelost. In een latere fase gaat Pronk ergo samen met de betrokken WMO-adviseurs en de aannemer alles definitief opleveren.

Tevens hebben wij bij de familie Ales nog een spoelföhn installatie op het toilet geplaatst waardoor zij nu en in de toekomst op een goede en zelfstandige manier van het toilet gebruik kan blijven maken.

Op de vraag of ze nog tips hebben voor mensen die ook een aangepaste keuken of woningaanpassing willen, antwoordt mevrouw Ales: "Zorg dat je weet wat je wilt, maar ook wat en hoe je iets gedaan wilt hebben! En ga naar Pronk ergo, daar wordt je erg goed geholpen!"


Agenda

De komende maanden heeft Pronk ergo de onderstaande activiteiten gepland. Voor de workshops zijn nog plaatsen beschikbaar. Wilt u deelnemen, schrijf u dan direct in via de link naast de workshop.


Datum Activiteit Locatie Opmerking
23/06/2011 Workshop "Aangepast Wonen" Showroom Zoetermeer aanmelden
28/06/2011 Workshop "Aangepast Wonen" Showroom Hoogeveen aanmelden
30/06/2011 Workshop "Aangepast Wonen" Showroom Zoetermeer aanmelden
27/096/2011 Workshop "Aangepast Wonen" Showroom Hoogeveen aanmelden
11/10/2011 Workshop "Aangepast Wonen" Showroom Eindhoven VOL
13/10/2011 Workshop "Aangepast Wonen" Showroom Zoetermeer aanmelden
25/10/2011 Workshop "Aangepast Wonen" Showroom Zoetermeer VOL
03/11/2011 Workshop "Aangepast Wonen" Showroom Zoetermeer aanmelden
10/11/2011 Workshop "Aangepast Wonen" Showroom Eindhoven aanmelden
15/11/2011 Workshop "Aangepast Wonen" Showroom Hoogeveen aanmelden

Vacatures

Wij zijn op zoek naar Account Managers voor de vestigingen Hoogeveen en Eindhoven/Sittard.

Klik hier voor meer informatie.


Klik hier om u af te melden voor e-mail van Pronk ergo bv