Klik hier om u af te melden voor e-mail van Pronk ergo bv

Nieuwsbrief September 2011



Introductie

Bruynzeel Keukens BV en Pronk ergo BV gaan vanaf 1 oktober 2011 de krachten bundelen. Pronk ergo wordt het aanspreekpunt voor niet projectmatige advisering en verkoop van klantspecifieke aangepaste keukens voor klanten van Bruynzeel Keukens met een functie beperking.

Wij zijn al meer dan 25 jaar toonaangevend op het gebied van aangepaste keukens, aangepaste badkamers, aangepast meubilair en tilliften in Nederland en België. Bruynzeel Keukens is al ruim 100 jaar producent van keukens in Nederland. Door de ervaring van Pronk ergo kunnen de klanten nog beter geadviseerd worden over de juiste inrichting van aangepaste keukens. De productie van deze keukens zal bij Bruynzeel Keukens plaats vinden. Hierdoor kunnen de klanten blijven rekenen op een uitgebreid assortiment en de kwaliteit die Bruynzeel biedt.

Door deze unieke samenwerking zullen alle Pronk ergo keukens voldoen aan het FSC keurmerk en het milieukeur waardoor de natuur gespaard blijft. Wij menen met deze unieke samenwerking de voordelen van een Bruynzeel keuken te combineren met de kennis en ervaring van Pronk ergo, waardoor we de klant nog beter kunnen bedienen.

Jeroen van Ramesdonk, Algemeen directeur

Inhoudsopgave


Villa Pardoes

Villa Pardoes biedt kinderen met een ernstige, mogelijk levensbedreigende ziekte in de leeftijd van 4 t/m 12 jaar een gratis vakantieweek aan. De kinderen komen uit Nederland en Vlaanderen. Ouders, opa en oma, broertjes en zusjes (tot 6 personen) gaan natuurlijk mee, anders is het geen vakantie. Villa Pardoes is gericht op ontspanning, plezier maken en genieten voor het hele gezin. Even geen gedokter, geen ziekenhuisbezoek; alleen maar lol maken in pretparken, zwembaden, musea, bioscopen en dierentuinen. Iedereen zet zijn deuren wijd open voor de gasten van Villa Pardoes.

Er even tussenuit
De aard van het gebouw is vrolijk en sprookjesachtig, maar dat is ook de sfeer die deze vakantieweek heeft. De ambiance is helemaal afgestemd op kinderen. En, omdat er acht gezinnen zijn, ontstaan er vaak ook leuke contacten met andere gezinnen die in de Villa verblijven. Privacy vindt men in het eigen thema huisje.

De Organisatie
Villa Pardoes is een initiatief van Stichting Natuurpark De Efteling. De organisatie is ondergebracht in een zelfstandige stichting en heeft het CBF-keurmerk voor goede doelen. Het idee voor Villa Pardoes is gebaseerd op het succesvolle concept van de organisatie "Give Kids The World" dat in de Verenigde Staten ernstig zieke kinderen een vakantie aanbiedt. In oktober 2000 is Villa Pardoes, als onafhankelijke goede doelenorganisatie, geopend.

Logeren in Villa Pardoes
Logeren in Villa Pardoes is een feest! Maar ook de weken voorafgaand aan de vakantie kunnen de gezinnen voorpret beleven. Iedereen ontvangt een uitgebreid informatiepakket als de aanmelding is goedgekeurd.

De Villa
Villa Pardoes is een grote villa, gebouwd in de vorm van een slakkenhuis. Het ontwerp is van Anoul Bouwman van Alynia Lerou Architecten. In het slakkenhuis bevinden zich acht themahuisjes met elk drie slaapkamers en een badkamer. Alle badkamers zijn voorzien van een Pronk ergo plafondtillift systeem. Deze is in het ontwerp geïntegreerd en hierdoor nauwelijks zichtbaar. In alle woningen is plaats voor 6 personen.

In de gezamenlijke ruimte zijn ruime speelgangen aanwezig waar kinderen graag gebruik van maken. De aankleding van het gebouw is gebaseerd op drie thema's: fantasie, avontuur en natuur. Bij de inrichting is rekening gehouden met de beperkingen en vooral ook met de wensen van het (zieke) kind. Met behulp van het marktonderzoekbureau KidWise is onderzoek gedaan naar de behoeftes van de gezinnen. Dit heeft ertoe geleid dat de Villa verrassend kleurrijk is ingericht.

Er is een keur aan spellen aanwezig die aan de behoefte van kinderen voldoen. Daarnaast is er een whirlpool voor het hele gezin en een prachtige tuin met veel speeltoestellen. Om de vakantieweek luister bij te zetten bieden attractieparken in de omgeving (De Efteling, Beekse Bergen en Attractiepark Toverland) en vele andere organisaties zoals musea en schouwburgen, ook gratis toegang.

Fondsenwerving
Iedereen kan donateur worden en hierdoor Villa Pardoes steunen. Dit kan al vanaf 25,- euro per jaar. Voor verder informatie verwijzen we u naar de website: www.villapardoes.nl.


Interview Marco Broekhuizen, hoofd uitvoering

Waar bestaat de afdeling uitvoering uit?
Ik verzorg zelf de planning en geef leiding aan de inkoop, de montage en het magazijn. Afdeling service valt niet onder mijn verantwoording, maar de samenwerking is zo groot dat we bijna een geheel zijn.

Hoe lang werk je bij Pronk ergo?
Ik ben vlak na de start van Pronk ergo in 1988 begonnen. Toen was het nog een heel klein team. Ik begon als verkoop binnendienst en met de groei van het bedrijf groeide mijn functie naar hoofd verkoop. Na tien jaar maakte ik een overstap naar sanitairgroothandel Linido, tegenwoordig Handi Care. Een leuke functie eveneens in de verkoop. In die functie had ik nog regelmatig contact met Pronk ergo. Toen ik vier jaar geleden gevraagd werd voor de functie van hoofd uitvoering, heb ik ja gezegd. Mijn hart ligt toch meer bij de aangepaste keukens en ik miste het contact met de eindgebruiker.

Wat voor opleiding heb je gevolgd?
Voor deze functie heb je commerciële en technische kennis nodig. Het technische deel heb ik opgedaan tijdens mijn middelbare opleiding op de MTS bouwkunde. Daar zat ook een opleiding tot technisch tekenaar bij. Ik heb een paar jaar in de bouw gewerkt voor ik bij Pronk ergo begon.

Welke werkzaamheden doe je precies?
Ik doe de planning van alle opdrachten, wat inhoudt dat ik met alle betrokkenen afspraken maak voor het uitvoeren van de order. Ik plan de monteurs in en geef instructies aan de inkoop en het magazijn. Het is belangrijk dat alle afdelingen goed op elkaar zijn ingespeeld. Een klein foutje kan namelijk grote gevolgen hebben.

Wat vind je leuk aan deze functie binnen de organisatie?
Door mijn ervaring in de verkoop kan ik me goed verplaatsen in de klant en daardoor beter inspelen op de situatie. De mix van commercie en planning maakt het afwisselend en leuk. Het regelen van zaken en ervoor zorgen dat de monteurs met de juiste producten op pad gaan vind ik de grote uitdaging. . Daarbij waardeer ik de saamhorigheid met collega's die ik soms al vanaf het begin van Pronk ergo ken enorm.

Heb je een bepaald specialisme binnen de afdeling uitvoering?
De meeste ervaring heb ik met keukens, sanitair en hoog/laag systemen.

Hoe verloopt een traject vanaf de opdracht tot en met de oplevering?
Dat is een uitgebreid traject, maar om het kort samen te vatten gaat dit als volgt: De calculatieafdeling en administratie verwerken de opdracht in ons computersysteem. Dan ontvang ik het dossier. Ik controleer de gegevens inhoudelijk, maak een afspraak met de klant en/of uitvoerder en plan een of meerdere monteurs. Vervolgens zorgt de inkoop dat alles wordt besteld.

Een week voor montage wordt aan de hand van de pakbon gecontroleerd of de order compleet is, eventuele manco's worden aangevuld. Alle onderdelen kunnen dan worden klaargezet, zodat de monteur het kan laden. De dag na montage spreek ik eventuele opmerkingen door met de monteurs en servicezaken geef ik door aan de afdeling service. Als alles in orde is, meld ik de order gereed, zodat de boekhouding de facturering kan afhandelen.

Kom je wel eens voor uitdagingen te staan?
Ja, hoor. Maar juist als iets tegenzit, is het de sport om het op afstand met de monteur of betrokkenen op te kunnen lossen. Creativiteit is belangrijk. Het is een wisselwerking om samen te bedenken hoe een probleem opgelost kan worden. Samenvattend is het ontzettend leuk en afwisselend op deze afdeling en streven we er elke dag naar om de klant koning te laten zijn!


Product: Comfort-Seat

In onze showrooms staan onze producten niet alleen zodat u ze kunt bekijken en uitproberen. Ze staan er ook omdat wij ze willen testen op functionaliteit en kwaliteit. Eén product is de testfase al lang voorbij, maar wordt dagelijks veelvuldig gebruikt. De Comfort-Seat heeft een warm plekje in ons hart verovert, of beter gezegd biedt ons de nodige comfort tijdens het noodzakelijke toiletbezoek.

De Comfort-Seat is aan ons assortiment toegevoegd voor diegene die moeite heeft om zich zelf te reinigen na de toiletgang. Maar ook huisgenoten zullen net als wij ervaren dat het reinigen met warm water veel prettiger is dan toiletpapier. Op een warme dag of bij buikloop biedt de Comfort-Seat een aangename opfrisbeurt. Voor diegene die een moeilijke stoelgang hebben, kan de klysmafunctie een uitkomst zijn. Het warme water verzacht de ontlasting waardoor de toiletgang soepeler verloopt.

Eenvoud
De bediening is eenvoudig. Met een druk op een van de knoppen op het paneel naast de zitting of een afstandsbediening kunt u alle functies in werking zetten. Niet alleen de drie type douches (anaal, vaginaal of massage), maar ook de temperatuur van het water, de zitting en de föhn kunt u eenvoudig bijstellen. Voor de volgende gebruiker is het prettig om te weten dat er een automatische luchtverfrisser in zit.

Het water wordt verwarmd door een boiler. Mocht bij langdurig of veelvuldig gebruik het warme water opgebruikt zijn, dan is na slechts 3 minuten wachten het water weer op temperatuur. Ter voorkoming dat tijdens schoonmaken per ongeluk op de startknop wordt gedrukt heeft de zitting een zitcontact. Alleen als men goed op de zitting plaats neemt, werken de douche- en föhnfunctie.

Niet verder vertellen
Om u als laatste nog een klein geheimpje te vertellen; de Comfort-Seat is op het hoofdkantoor in Zoetermeer gemonteerd op het damestoilet. Het is het best bezochte toilet van het pand en niet alleen door de dames!


Interview met mevrouw Dekkers

Een oudere man let even niet op en botst op 17 april 2009 tegen de auto van mevrouw Dekkers en haar vriend. De auto is zwaar beschadigd en mevrouw Dekkers moet door de brandweer worden bevrijd. Ze wordt zwaar gewond naar het ziekenhuis gebracht en ligt 5 weken in coma. De gevolgen zijn nu twee jaar later nog steeds groot en nog niet voorbij. Ze hoopt binnenkort eindelijk te kunnen verhuizen naar een aangepaste woning en weer een beetje een normaal leven te kunnen gaan leiden.

Hoe zag uw leven er uit voor het ongeluk?
Ik was bijna veertig toen ik een opleiding ziekenverzorgde ging doen. Ik was gescheiden en had de zorg van mijn drie jonge kinderen. Na het afronden van de opleiding ging ik via een uitzendbureau aan het werk in instellingen als de thuiszorg, terminale zorg, verpleeg, - verzorgings- en ziekenhuizen. Helaas werd ik ziek ; COPD. In eerste instantie werd ik volledig afgekeurd, maar dat werd na een aantal jaar terug gebracht naar 35-45%. Zes jaar geleden begon ik met toestemming van het UWV een eigen bedrijfje. Een winkeltje op internet. In drie jaar tijd groeide mijn bedrijf langzaam en ging ik ook naar markten, beursen en braderieën.

En toen kreeg u dat ongeluk?
Ik heb weken in coma gelegen en iedereen heeft gevochten voor mijn leven. Mijn vriend heeft het ook moeilijk gehad. Hij zat achter het stuur tijdens het ongeluk. Gelukkig heeft hij het stuur naar rechts en niet naar links gedraaid, want dan waren we er beide niet meer geweest. Hij had een gekneusde schouder en een gecompliceerde gesloten onderbeenbreuk. Dat is gelukkig volledig hersteld.

Ik had zoveel verwondingen. Ik had een hersenkneuzing met puntbloedingen in het brachiale gedeelte, mijn rechterkant van mijn lichaam lag gedeeltelijk open en mijn onderbenen vertoonde grote wonden. Daarnaast was er van alles gebroken, mijn zevende nekwervel, ringvinger en pink van mijn rechterhand, de tenen van mijn linkervoet, mijn rechtervoet en meniscus. Beide benen waren verbrijzeld. Geen bot was meer heel, net als mijn linkerknie. Mijn rechtervoet was gebroken en de pezen waren kapot, zodat deze in de stand van een klapvoet stond.

Vanuit het ziekenhuis ben ik naar een verpleeghuis gegaan. Een huis met alleen maar oude en dementerende mensen. Ik deelde de kamer met nog zeven personen. Een daarvan was doof en een ander dementerend. Noodzakelijk, maar niet de prettigste plek om te herstellen. Het zou slechts voor drie maanden zijn, maar inmiddels zijn we twee jaar verder. Ik ben nu 54 jaar en het is moeilijk om de verzorgde te zijn in plaats van de verzorger die ik jaren lang ben geweest.

Ik wilde heel graag naar huis, maar dat was niet mogelijk. Mijn woning was niet geschikt voor een rolstoel. Er was geen slaapkamer of badkamer op de begane grond. In het weekend kan ik even naar huis. Dan slaap ik in de huiskamer. Ik zit dagelijks in een elektrische hoog/laag rolstoel met twee vooruitstekende benen en heb wel wat extra manoeuvreerruimte nodig. Daarnaast heb ik dagelijkse verzorging nodig. Ik kan geen schoenen dragen. Zelfs kleding op mijn benen kan ik ondanks de vele medicijnen niet verdragen door de pijn.

Welke andere klachten heeft u er aan over gehouden?
In het begin kon ik mijn handen niet gebruiken, maar dit is vrijwel weer goed gekomen. Door de breuk van de nekwervel heb ik een frozen linker schoulder. Hierdoor kan ik niet goed achterom kijken. Ik kan mijn knieën niet buigen en absoluut niet staan en lopen. Mijn rechtervoet staat in een gedwongen stand en de botten zijn niet overal aan elkaar gegroeid. Door complicaties heb ik bacteriën in de wonden gekregen, deze zijn niet volledig te bestrijden.

Ik heb zoveel platen, schroeven en pinnen in mijn benen dat ik afstootverschijnselen heb. Er ontstaan steeds weer ontstekingen in mijn benen. Daarom moet ik altijd twee soorten antibiotica slikken. Door de vele combinaties van medicijnen kreeg ik complicaties en mag ik geen ontstekingsremmers meer slikken. Van de vele medicijnen wordt ik misselijk, maar stoppen is geen optie. Ik krijg nu extra pillen om de bijverschijnselen te onderdrukken. Een volgende grote operatie staat al weer gepland en daarbij is de kans groot dat de bacteriën weer in de wonden gaan zitten.

U verhuist binnenkort naar een aangepaste woning. Hoe is dat in zijn werk gegaan?
We wilden een aantal aanpassingen doen aan onze woning, zodat ik daar weer kon wonen. Ruim een jaar geleden dienden wij een aantal aanvragen in bij de afdeling WMO van de gemeente. We liepen tegen verschillende problemen aan. De aangevraagde uitbouw voor de slaapkamer en badkamer was volgens hen bouwtechnisch niet mogelijk. Zij gaven het advies om te verhuizen, maar er was geen woning beschikbaar.

Toen hebben wij een letselschadeadvocaat in de arm genomen. Ook kregen wij veel steun en advies van Linda Renders van Trivium Advies. Zij heeft veel uitgezocht en was mijn vraagbaak. Gelukkig kwam er in december een woning ter beschikking. Alleen moest deze nog wel aangepast worden. Linda heeft vervolgens de contacten tussen de verschillende partijen voor ons onderhouden. De gemeente had wel een aantal vaste leveranciers, maar dankzij de inmenging van Linda kon ik wel mijn voorkeuren aangeven. Zonder haar was dat nooit gelukt. Ik wilde graag het bad in de badkamer houden. De gemeente vond dat het er uit moest en wilde bewijs dat ik het bad in en uit kon komen. Dankzij Linda hebben we nu een hoog/laag bad en niet een douchebrancard, omdat deze nog in depot stond. Helemaal begrijpen doe ik het niet, maar ik ben er wel blij mee. In juli hebben we de woning officieel geaccepteerd en werden de aanpassingen doorgevoerd. Begin augustus hoop ik eindelijk te verhuizen en niet meer naar het verpleeghuis terug te hoeven.

Hoe zijn de aanpassingen gefinancierd?
Een deel is vergoed door de WMO. Het merendeel is betaald door verzekeringsmaatschappij Reaal. Naast de steun van Trivium Plus worden we ook door een letselschadeadvocaat bijgestaan. Dankzij hem zijn veel aanpassingen vergoed. Voor de rest van de letselschade-uitkering is hij nog bezig. Ik moet daarvoor nog langs een onafhankelijk arts voor een keuring. De hoogte van de uitkering is moeilijk te berekenen, omdat mijn bedrijf ten tijde van het ongeluk nog in een opstartfase zat.

Was er voldoende keus in aanpassingen en leveranciers?
De gemeente had 3 leveranciers uitgenodigd voor de keuken, het sanitair en de plafondtillift. Tussen de drie zaten toch wel behoorlijke verschillen. Meer dan drie was voor mij niet nodig. Ik heb gekozen voor Pronk ergo.

Waarom?
Puur op gevoel. De benadering en hoe men met mij omgaat is voor mij belangrijk. Het gaat tenslotte om mij en dat het dan iets goedkoper of duurder is, maakt dan niet uit. Mijn wensen stonden centraal en ik kreeg een zeer deskundig advies. Vooral bij de opstelling van de keuken is er goed meegedacht mijn werkblad is dieper dan normaal zodat ik met mijn vooruitstekende benen toch recht voor de keuken kan zitten, geen van de andere leveranciers heeft hieraan gedacht. Ook met het uitzoeken van kleuren van de fronten en de werkbladen kreeg ik goed advies. Hier werd echt tijd voor genomen. Het was geen moeilijke keuze en ik heb geen spijt gekregen van mijn keuze want ook na het monteren van bijv. de keuken is er gelijk contact geweest of ik helemaal tevreden was.

Hoe is het resultaat geworden?
Ik ben heel blij. De keuken is prachtig. Ik heb er zelfs al onder gezeten om een pannetje water warm te maken op mijn inductiekookplaat. Ik kan overal bij en kan niet wachten om weer te gaan bakken èn gewoon lekker eten te koken. Men weet niet wat het is om gewoon kleine simpele dingetjes weer zelf te kunnen doen. Dat heb ik vreselijk gemist.

Ook de badkamer is mooi geworden en met de tillift kan ik daar zelfstandig naar toe. Ik moet het in de praktijk nog uitvinden in hoeverre ik mijn zelfstandigheid weer terug heb. Maar op de kleine momenten die ik er nu al ben, krijg ik een blij gevoel te weten dat ik straks kan genieten van mijn nieuwe keuken, slaapkamer en badkamer. Ik weet zeker dat ik hier veel plezier aan zal beleven.


Agenda

De komende maanden heeft Pronk ergo de onderstaande activiteiten gepland. Voor de workshops zijn nog plaatsen beschikbaar. Wilt u deelnemen, schrijf u dan direct in via de link naast de workshop. Is dit jaar niet mogelijk voor u? Vanwege het grote succes zullen wij in 2012 weer workshop organiseren. U kunt zich nu al op een wachtlijst laten plaatsen via info@pronkergo.nl.


Datum Activiteit Locatie Opmerking
13/10/2011 Workshop "Aangepast Wonen" Showroom Zoetermeer aanmelden
27/10/2011 Workshop "Aangepast Wonen" Showroom Halfweg aanmelden
15/11/2011 Workshop "Aangepast Wonen" Showroom Hoogeveen aanmelden
17/11/2011 Workshop "Aangepast Wonen" Showroom Zoetermeer aanmelden
08/12/2011 Workshop "Aangepast Wonen" Showroom Zoetermeer aanmelden

Vacatures

Wij zijn op zoek naar een Account Manager voor de vestiging Zoetermeer.

Klik hier voor meer informatie.


Klik hier om u af te melden voor e-mail van Pronk ergo bv