Klik hier om u af te melden voor e-mail van Pronk ergo bv

Nieuwsbrief Oktober 2012


Nieuwe website Pronk ergo

Na 7 jaar werd het tijd om een nieuwe website te ontwikkelen. De nieuwe frisse look is erop gericht nog sneller bij de benodigde informatie te komen. Mede doordat Pronk ergo steeds meer klanten in ziekenhuizen en instellingen bedient, zijn er een aantal nieuwe wensen ontstaan voor onze website.

Op de homepage wordt bijvoorbeeld al direct gevraagd of u een zorgprofessional of een consument bent. Door hier al het juiste pad te kiezen krijgt u ook content te zien die voor u als klant gewenst is.

Ook de koppeling met Facebook en Twitter zijn op onze nieuwe site een feit. Om onze dienstverlening te vergroten hebben we een button "bel me terug" geplaatst op de site voor mensen die graag telefonisch in contact met ons komen.

We hopen dat u snel een kijkje zal nemen op onze nieuwe site www.pronkergo.nl. Uiteraard staan we open voor tips en adviezen ter verbetering van onze website.

Jeroen van Ramesdonk, Algemeen directeur

Inhoudsopgave


Yulius: Beschermd Wonen voor mensen met Autisme

Beschermd Wonen Charlois in Rotterdam is een woonvoorziening van Yulius voor jongeren met een autismespectrumstoornis van 16 t/m 23 jaar. Deze woonvorm is 1 van de ruim 90 locaties in Zuidwest-Nederland. Yulius is een grote, mensgerichte GGz-instelling waar cliënten en leerlingen met psychische problemen worden geholpen op het gebied van wonen, leren en werken.

Om deze organisatie in het zonnetje te zetten, zijn we het gesprek aangegaan met Ben Latooij, teamleider van de woonvoorziening Beschermd Wonen in Charlois (Rotterdam) en Oostpolder (Papendrecht). Sinds 2003 is Ben al werkzaam bij Yulius. Begonnen met een weekendbaan op facilitair gebied (naast zijn studie), daarna als stagiaire, vervolgens als begeleider en inmiddels werkzaam als enthousiaste teamleider van deze beide woonvormen, samen met zijn collega teamleider Helene Suiding. Zijn opleiding SPH heeft hij al enige tijd geleden afgerond, maar hij volgt nu een opleiding "Management in de zorg".

In Beschermd Wonen Charlois wonen 24 bewoners (tussen 15 en 23 jaar) die verdeeld wonen over twee woongroepen (7 en 9 bewoners) en vier units voor kamertraining waar 2 personen per unit kunnen wonen. De jongeren in de groep hebben allemaal een eigen (slaap)kamer en delen de keuken, eet- en woonkamer. Er is een tuin waar jongeren gezamenlijk gebruik van kunnen maken. Ook in de kamertraining-units hebben de jongeren een eigen kamer. Verder delen zij met een andere jongere een keuken, badkamer en toilet. Daarnaast is per twee units een balkon. Naast de dagbesteding (school, stage of werk) volgen de jongeren een individueel programma dat samen met de groepsleiding wordt opgesteld. Van de jongeren die in een kamertraining-unit wonen wordt meer zelfstandigheid gevraagd maar zij kunnen altijd terecht voor ondersteuning bij de groepsleiding.

In Beschermd Wonen Oostpolder wonen 51 bewoners (tussen 16 en 55 jaar) in een eigen appartement met woonkamer, open keuken, slaapkamer en badkamer. Overdag wordt dagbesteding aan tien bewoners geboden en in de avonduren zijn er vrijetijdsactiviteiten in de beschikbare ruimte op de begane grond. In deze woonvorm wordt woonbegeleiding geboden en men kan 24 uur per dag een beroep doen op deze begeleiding. De begeleiding richt zich vooral op de ontwikkeling van vaardigheden en/of het ondersteunen van een zo prettig mogelijk en zo zelfstandig mogelijk leven met autisme.

Volgens Ben is het belangrijk om de structuur en de voorspelbaarheid goed op elkaar af te stemmen binnen de desbetreffende woonvorm. In Charlois is er een nauwe samenwerking tussen de groepsleiding, de GZ-psycholoog, de ouderbegeleider, de arts en natuurlijk de bewoner zelf. Er zijn uiteraard huisregels, maar er is ook een cliëntenraad die bestaat uit zes bewoners. Eens per maand wordt er overleg gepleegd door Ben met de cliëntenraad over dingen die wel of niet gewenst zijn door de bewoners of die anders of beter zouden moeten kunnen, denk aan bv. snelle internetverbinding op de kamer, woonafspraken, dagstructuur etc. Ben geeft aan dat het geweldig is om op deze manier samen te kunnen werken met de bewoners.

Op de vraag waarop "Yulius" zich onderscheidt, antwoord Ben: Het totaalpakket aan zorg dat Yulius biedt is zeer goed en mooi! Wat betreft de divisie "Autisme" waarin ik werkzaam ben binnen Yulius is het brede aanbod van dagbehandeling, de kliniek voor Autisme, de polikliniek, Beschermd Wonen, onderwijs d.m.v. aparte scholen van Yulius etc. een goed en kompleet pakket van zorg, daar ben ik trots op! Het op gang brengen van de ontwikkeling van de cliënt met autisme; Het helpen vasthouden van vaardigheden en niet te vergeten; verdere therapie via de polikliniek. Dit zijn zaken die we zeer belangrijk vinden!

Sinds kort heeft de woonvorm twee nieuwe Pronk ergo hoekkeukens gerealiseerd in twee algemene ruimtes. In deze ruimte wordt gekookt, gegeten en is er een gezamenlijke woonkamer. Asha werkt al zo'n 25 jaar bij Yulius en zij verzorgt de lunch en de avondmaaltijd. De bewoners helpen ook mee met het bereiden van de maaltijden. Doordat er nu meer kook- en werkruimte is ontstaan komt dat de kookkunsten van Asha en de bewoners alleen maar ten goede. Het eindresultaat mag er wezen!

De laatste vraag aan Ben is "Wat is jouw doel voor de toekomst". Ben antwoord: het behalen van het keurmerk TOP GGz. De kliniek heeft dit keurmerk reeds in haar bezit; de woonvormen Beschermd Wonen nog niet. We werken er hard aan om dit ook voor elkaar te krijgen. Wel heeft de RINO groep, een opleidingsinstituut voor medewerkers in de zorg, mijn collega Marian Hansen gekozen als "Professional van het Jaar 2012". Daar zijn wij binnen de organisatie reuze trots op!

Wij wensen de medewerkers en bewoners van Yulius van de woonvorm in Charlois alle goeds voor de toekomst en dat zij nog heel lang mogen genieten en kokkerellen in de nieuwe mooie keukens! Wij zijn verheugd dat we hier een steentje aan hebben mogen bijdragen!

Kijk op de website www.yulius.nl voor meer informatie.


Interview met onze Commercieel Secretaresse Linda Chin A Paw

Hoelang werk je bij Pronk ergo?
Ik werk hier al sinds 2000!

Wat houdt je werk in?
Alles wat met de commercie te maken heeft. Ik neem de telefoon aan, verzorg de inkomende en uitgaande post en e-mail, beheer de website van Pronk ergo, de inkoop van de kantoorartikelen en keukenvoorraad, maak folders en presentaties voor de verkopers, notulen bij vergaderingen, regel alles omtrent Social Media, etc. etc.!

Social Media?Vertel eens wat meer hierover.
Social Media is iets wat vroeger natuurlijk niet bestond. Ik heb me hier de laatste jaren in verdiept en beheer het account van Pronk ergo op Twitter en Facebook. Ik vind dit heel leuk om te doen, aangezien ik hier direct contact met de klant heb. Dagelijks laat ik dan ook diverse berichtjes achter op Twitter. Op Facebook plaats ik meer algemene berichten met foto's zoals bijvoorbeeld van een beursdeelname of een jubileum.

Werk je fulltime?
Bijna! Ik werk 35 uur per week.

Wat vind je leuk aan je werk?
De afwisseling! Wij werken in een klein team waardoor ik met iedereen contact heb. Het werk doen we echt samen; ik help zowel de collega's van de verkoop, als mijn collega's van de uitvoering met allerlei werkzaamheden.

Wat voor opleiding heb je nodig om dit werk te kunnen doen?
Voor dit werk is een secretariële opleiding en een goede telefoonstem noodzakelijk. Verder is goede kennis van de computer en de Nederlandse taal belangrijk.

Wat is het verschil tussen vroeger en nu?
In 2000 werden de brieven nog gedicteerd door de toenmalige directeur. Dat werkt uiteraard nu niet meer zo! Vroeger ging ook alles per fax, telefoon of brief. Nu gaat bijna alles digitaal. ierdoor heb je veel directer (lees: sneller!) contact met de klant, collega of leverancier. Vroeger hadden de verkopers nog geen mobieltje van de zaak. Klanten konden toen dus nooit onderweg te woord worden gestaan. Dit kon pas als de verkoper weer terug op kantoor was. Sinds enige jaren heb ik een telefoonprogramma op mijn computer waarin ik in 1 oogopslag kan zien wie er op kantoor aanwezig is. Zodra een collega op kantoor komt zet hij of zij zijn telefoon open en andersom als iemand weggaat of in vergadering gaat zet hij of zij zijn telefoon weer dicht. Dit werkt voor mij heel handig en scheelt de beller onnodig wachten aan de lijn.

Maak je veel grappige voorvallen mee?
Klanten willen zich nog wel eens verspreken. Tilsling wordt dan ineens Tilstring bijvoorbeeld. We hebben een aantal collega's met dezelfde voornaam, dit levert ook nog wel eens hilarische taferelen op. Mijn collega op de serviceafdeling heet bijvoorbeeld ook Linda. Het komt wel eens voor dat iemand denkt mijn collega aan de telefoon te hebben i.p.v. mij. De beller gaat er dan vanuit dat ik precies weet waar hij/zij over belt. Dan kan wel even duren voor we beide door hebben, dat het niet voor mij bestemd is.

En de toekomst?
Ik kijk nu uit naar mijn twaalf en half jaar dienstverband. Verder zullen we de website nog meer gaan uitbreiden. Om een primeurtje te vertellen. Binnenkort wordt ons assortiment uitgebreid met Sanitairhulpmiddelen van Etac.


De WC-Vamat: de Rolls Royce onder de spoelföhninstallaties

Pronk ergo heeft een ruim assortiment als het gaat om toiletvoorzieningen met een was- en droogfunctie. Stuk voor stuk compacte, modern vormgegeven apparaten die eenvoudig op praktisch elk toilet gemonteerd kunnen worden. Zo is er voor elke gebruiker een hygiënische, functionele oplossing. In deze nieuwsbrief zullen we de WC-VAmat eruit lichten. De WC-VAmat is er voor mensen die moeite hebben zichzelf te reinigen na de toiletgang. Deze toiletzitting reinigt en verzorgt de gebruiker na ieder toiletbezoek. Deze oplossing verbetert de privacy voor de toiletgebruiker.

De Doelgroep
De standaard WC-VAmat, geen gewone spoelföhn, maar één die de gebruiker goed kan voorzien in hun behoefte. Rolstoelgebruikers, mensen die zwaarder wegen dan 100 kg of personen die als gevolg van ziekte of aandoening geen of beperkte fijne motoriek hebben en kleine toetsen niet meer kunnen bedienen. Door de massieve (toch nog zachte) toiletbril kan de gebruiker meer kracht op het toilet uitoefenen. Zijwaartse transfers of een minder gecoördineerde landing (als iemand zich laat vallen) op het toilet kan de toiletbril van de WC-VAmat goed aan.

Wijze van spoelen en föhnen
De optimale afstelling van de sproeiarm draagt bij aan een goede hygiëne na elke spoelbeurt. Door een verwarmingselement in de spoelföhninstallatie levert hij altijd een aangename temperatuur aan water. Indien u niet na een keer spoelen hygiënisch schoon bent, is herhaling van sproeibeurten geen probleem. Het water wordt op een vriendelijke wijze tegen de billen gesproeid. Hierdoor wordt de vaak toch al gevoelige en dunne huid beschermd. Ook het föhnen is huid vriendelijk, drogen gebeurt doormiddel van het creëren een vacuüm in de toiletpot. Denk hier niet te moeilijk over, door de benen tegen elkaar te houden draait de warme lucht rond in de toiletpot. De huid wordt dus ook niet direct blootgesteld aan de warme droge lucht. Door een circulatie van de warme lucht in de wc-pot wordt het vocht onttrokken aan de huid. Drogen op een vriendelijke manier.

Variaties op de WC-VAmat
Mensen die moeite hebben met het toilet door te spoelen of als gevolg van dementie vergeten door te spoelen, kunnen kiezen voor een automatische doorspoelunit. Dit bevordert de zelfstandigheid. Door de spoelföhninstallatie te starten, wordt ook het doortrekken automatisch gestart. Deze instelling is door Pronk ergo mee te leveren als extra optie op uw spoelföhninstallatie.

Advies en plaatsing van spoelföhninstallatie
Aan elke plaatsing gaat een goed deskundig advies vooraf, dit bestaat uit een huisbezoek door een van onze adviseurs. Waarna zij een deskundig, waardevol en compleet advies kunnen geven afgestemd op uw behoeften en wensen.


Feestelijke ondertekening samenwerkingscontract Permar - Pronk ergo

Sinds januari 2012 levert Pronk ergo Robuuste Keukens die volledig uit multiplex vervaardigd zijn. Deze worden vervaardigd door Permar Zorg en Meubel. De nieuwe samenwerking werd op 1 juni bekrachtigd door een contract te ondertekenen voor langdurige samenwerking. De naam Permar verraadt hun missie: Personen marketing. Zij vinden het belangrijk dat medewerkers hun talenten optimaal inzetten en zo mogelijk verder ontwikkelen. Zij kijken niet naar hun beperkingen, maar naar hun mogelijkheden.

Hun aanbod van producten en diensten is veelzijdig. Zij luisteren goed naar signalen in de markt en maatschappij en proberen daarin hun eigen rol te vervullen. Een goed voorbeeld daarvan is 're-integratie'. Deze jongste loot van Permar sluit naadloos aan op de actualiteit.

Permar zorg en meubel BV heeft ruim 50 jaar ervaring in de productie van onder andere multiplex keukens voor zorginstellingen en ziekenhuizen. Pronk Ergo BV is al meer dan 25 jaar toonaangevend op het gebied van aangepaste keukens, badkamers, meubilair en tilliften voor mensen met een functiebeperking en/of hun verzorgers in Nederland en België.

De heer J. van Ramesdonk, algemeen directeur van Pronk ergo en de heer J. van Kouterik, algemeen directeur Permar WS ondertekenden het samenwerkingsverband op het hoofdkantoor van Permar in Ede.

De heer van Ramesdonk: "Door ons assortiment uit te breiden met de Robuuste Keuken zijn wij een totaalleverancier geworden op het gebied van aangepaste keukens Pronk ergo verkoopt dit product exclusief in Nederland en België. Onze klantenkring bestaat zowel uit particulieren klanten als zorginstellingen."

De heer van Kouterik: "Door de kennis en ervaring van Permar en Pronk Ergo te bundelen kan de markt nog betere oplossingen geboden worden met betrekking tot de juiste inrichting van hun keukens. Bovendien versterken wij beiden met deze unieke samenwerking onze marktpositie".


Agenda

De komende maanden heeft Pronk ergo de onderstaande activiteiten gepland. Voor de workshops zijn nog plaatsen beschikbaar. Wilt u deelnemen, schrijf u dan direct in via de link naast de workshop.


Datum Activiteit Locatie Opmerking
11/10/2012 Workshop "Aangepast Wonen" Showroom Halfweg aanmelden
16/10/2012 Workshop "Aangepast Wonen" Showroom Zoetermeer aanmelden
23/10/2012 Workshop "Aangepast Wonen" Showroom Halfweg aanmelden
01/11/2012 Workshop "Aangepast Wonen" Showroom Halfweg aanmelden

Klik hier om u af te melden voor e-mail van Pronk ergo bv