Interview met de afdeling Boekhouding

Hoe groot is de afdeling Boekhouding?
Ruud: De afdeling boekhouding bestaat uit 3 medewerkers. Ik werk fulltime, Dolly werkt 20 uur per week en Louise ondersteunt ons met 6 uur per week.

Hoe lang werken jullie bij Pronk ergo?
Ruud: Ik ben drie jaar werkzaam bij Pronk ergo.
Dolly: Ik werk hier nu anderhalf jaar.
Louise: Ik ben twee jaar geleden begonnen als invaller voor de telefoniste / secretaresse. Wegens drukte op de afdeling Boekhouding en Calculatie ben ik die afdelingen gaan ondersteunen met een aantal uren per week.

Wat voor opleiding heb je gevolgd om dit werk te kunnen doen?
Ruud: Ik heb de opleiding PDB, MBA en een deel van SPD gevolgd.
Dolly: Ik heb een algemene cursus ” administratie” gevolgd.

Wat doet een ieder?
Ruud: Ik ben eindverantwoordelijke van de afdeling boekhouding, de algemene zaken van de afdeling, wagenparkbeheer, computerbeheer en personeels- en salarisadministratie.
Dolly: Ik verzorg de facturatie, debiteurbeheer, verlofregistratie en overige kleine administratieve werkzaamheden.
Louise: Op de afdeling boekhouding verzorg ik wekelijks de verwerking van de inkoopfacturen en archivering.

Wat vind je leuk aan dit werk?
Ruud: Doordat wij een kleinschalig bedrijf zijn zitten alle facetten van de financiële administratie in mijn takenpakket en zo kan ik het hele traject van het begin tot het eind volgen.
Dolly: Het werken in een klein bedrijf vind ik prettig. Ondanks dat het allemaal administratief werk is, is het wel afwisselend en geen dag is hetzelfde.
Louise: Mijn werk is zeer gevarieerd, doordat ik op verschillende afdelingen zit.

Wat maakt jullie afdeling zo bijzonder?
Dolly: Wij zijn het centrale punt van de organisatie. Orders komen als eerste bij ons en eindigen ook weer bij ons. Intern kunnen collega’s ook met alle vragen bij ons terecht. Extern hebben wij voornamelijk contact met debiteuren.

Kom je wel eens voor uitdagingen te staan?
Ruud: Het kost veel tijd, maar ik vind het leuk om te achterhalen wie er heeft betaald, als er geen betalingskenmerk genoteerd staat bij een betaling per bank. Dit kan bij ons nogal gecompliceerd zijn omdat de opdrachtgever / klant niet altijd degene is die betaalt, maar vaak een gemeente of een andere instantie.
Dolly: Soms moet je veel moeite doen om er voor te zorgen dat de betaling voldaan gaat worden en je haalt dan voldoening uit je werk als je ziet dat er uiteindelijk betaald is.

Doen jullie alle drie hetzelfde of heeft echt ieder zijn specialisme?
Ruud: Bepaalde werkzaamheden die ik verricht, kunnen niet door Dolly en Louise overgenomen worden. Voor de dagelijkse werkzaamheden kunnen Dolly en ik elkaar wel vervangen tijdens afwezigheid. Dit vind ik ook zeer belangrijk voor de voortgang van de werkzaamheden.

Is het administratief verwerken van een Pronk ergo product anders dan bij andere bedrijven?
Ruud: Ja zeker! Je hebt vaak te maken met een driehoeksverhouding. Bij een regulier keukenbedrijf waar iemand een standaard keuken koopt, wordt die ook door diegene betaald. Bij ons komt het vaak voor dat de keuken niet betaald wordt door de gebruiker van de keuken maar, door een gemeente of woningbouwvereniging i.v.m. subsidies. Daarbij komt het dan ook nog voor dat de gebruiker zelf nog een aanvulling besteld die niet wordt vergoed en die de gebruiker zelf betaald. In de facturatie heeft dit de consequentie dat je met meerdere debiteuren te maken hebt in één opdracht.