Interview met Siska van vestiging Brugge

Hoe lang werk je bij Pronk ergo en wat houdt je werk in?
Ik ben drie maanden na de opening van de vestiging Brugge begonnen. Ik doe de verkoop en het advies voor heel België.

Klopt het dat al je collega’s Nederlanders zijn?
Ja, ik ben de enige die vanuit België werkt, omdat alle overige activiteiten centraal geregeld zijn vanuit het hoofdkantoor in Nederland.

Merk je iets van cultuurverschillen?
Er zijn inderdaad verschillen. Ik moest het meest wennen aan de directheid van de Nederlanders. Na ruim vijf jaar ben ik hier wel aan gewend en gaat de communicatie heel soepel.

Wat vind je leuk aan je werk?
Ik heb veel vrijheid in mijn werkzaamheden. Ik ben zelfstandig bezig en de combinatie van verkoop en advies is heel interessant. Daarnaast is het sociaal werk. Veel klanten hebben er behoefte aan om eerst hun verhaal te vertellen. Ik vind het erg prettig om mijn hulp te kunnen aanbieden.

Wat voor soort opleiding of werkervaring heb je nodig om dit werk te kunnen doen?
Ik ben zelf elf jaar verpleegkundige geweest voordat ik bij Pronk ergo kwam. De bekendheid met verschillende functiebeperkingen is belangrijk. Daarnaast moet je over verkoopkwaliteiten beschikken.

Wat is bijzonder aan de vestiging Brugge en zijn er verschillen met Nederland?
De toonzaal is centraal gelegen en erg mooi. Ik kom er graag en dat geldt ook voor de bezoekers. Al onze producten staan er opgesteld en we hebben meerdere luxe keukenopstellingen. In Nederland worden de keukens vaak via de gemeente aangeschaft. In België is er wel een subsidie mogelijk, maar is het de particulier zelf die de keuken aanschaft. Daarnaast verkopen wij ook wat kleine hulpmiddelen, zoals drempeloplopen.

Kan ik in de toonzaal zo langs komen of moet ik eerst een afspraak maken?
Het is verstandig om een afspraak te maken. Niet alleen omdat u dan zeker weet dat ik aanwezig ben, maar ook omdat u de toonzaal voor uzelf heeft. Voor het uitproberen en bespreken van de persoonlijke situatie bij toiletgebruik en tillen is het prettig als er geen andere bezoekers zijn. Dat soort zaken houden de meeste mensen toch liever privé.

Hoe kunnen klanten je bereiken als je niet op de vestiging bent?
De telefooncentrale wordt door het hoofdkantoor beantwoord. Zij weten me meestal wel te bereiken. En mocht dat niet zo zijn, dan bel ik terug. Daarnaast ben ik ook per e-mail bereikbaar via Siska.andries@pronkergo.be.

Pronk ergo heeft verschillende producten. Heb je met sommige meer affiniteit?
Ik vind alle producten erg goed, maar de Roomer plafondtillift vind ik erg mooi. Makkelijk tillen en het staat niet in de weg. Ook de Molift Smart 150 vind ik, wellicht vanwege mijn achtergrond als verpleegkundige, erg praktisch. Je neemt hem eenvoudig overal mee naar toe om de patiënt te tillen. Verder vind ik het een echte uitdaging om een goed compromis te vinden tussen de ergonomische, praktische en financiële wensen van een klant voor een luxe keuken.

Maak je veel grappige of vreemde dingen mee tijdens het werk?
Ik had een klant die ik niet zal vergeten. Tijdens de bespreking bleef ik steken aan de joystick van zijn rolstoel. Daardoor werd de stoel geactiveerd en ging in zijn achteruit. Het duurde wel even voor we uitgelachen waren en verder konden met het gesprek.