Mytylschool Utrecht

We zijn te gast bij de Mytylschool Ariane de Ranitz te Utrecht. Bij binnenkomst valt direct de bedrijvigheid in de school op. In de hal staan verschillende rolstoelen en andere hulpmiddelen. In de aula zijn twee kinderen aan het oefenen met een nieuwe rolstoel. Onderwijs en revalidatie werken hier nauw samen. We worden ontvangen door Ellen Ammerlaan, Brigit Hamaekers en Trudy Pendavingh. Zij vertellen enthousiast over deze bijzondere school.

Op een mytylschool krijgen leerlingen met een lichamelijke of meervoudige handicap of langdurige ziekte onderwijs en pedagogische begeleiding. Leerlingen worden geleerd zo zelfstandig mogelijk te functioneren binnen een vervolgopleiding, werk, aangepast werk of een beschermde omgeving. Kenmerkend voor het onderwijs op deze school is, dat het de leerlingen motiveert tot leren en stimuleert tot het leveren van prestaties. Maar het vergroot ook de eigen verantwoordelijkheid, zodat ze met hun mogelijkheden zelfbewust, kritisch en sociaal betrokken aan de samenleving kunnen deelnemen.

De school is voor leerlingen in de leeftijd van 4 tot 20 jaar. Leerlingen tot ongeveer 12 – 13 jaar bezoeken het SO (=Speciaal Onderwijs) en oudere leerlingen bezoeken het VSO (= Voortgezet Speciaal Onderwijs). Het VSO kent 3 afdelingen: het VMBO, Praktijkonderwijs en ZML-onderwijs. Op deze scholen zijn (uiteraard) tal van ergonomische aanpassingen, denkend hierbij aan grote badkamers, douchebrancards, fietsen, rolstoelen, aangepaste computers, tafels met buikuitsparingen en… de aangepaste keukens en tilliften van Pronk ergo!

Ik spreek met Ellen, Trudy en Brigit over de keukens, hier weten zij alles van binnen deze school. Ellen coördineert de stage, Trudy begeleidt stagiaires bij de catering/receptie en Brigit is docent koken. De aangepaste keukens van Pronk ergo worden gebruikt door de leerlingen van de VSO.

In de brugklas (leerjaar 1 en 2) staan de leerlingen een dagdeel per week met hun eigen leerkrachten in de keuken. Ze maken dan een gerecht, wat ze ook zelf opeten, en leren hierbij de eerste beginselen van het zelf eten klaar maken. In leerjaar 3 gaan de leerlingen een interne snuffelstage doen in verschillende sectorvakken. Naast het sectorvak catering, zijn er de vakken techniek, winkel en administratie. Per sectorvak krijgen de leerlingen 8 weken achter elkaar twee dagdelen per week les. De leerlingen gaan aan de slag in groepjes van 6 tot 8 personen. Tijdens het sectorvak catering leren ze diverse snijtechnieken, krijgen les in hygiëne, ergonomie in de keuken en leren alles over veiligheid.

Dankzij de snuffelperiodes bepalen de leerlingen waar ze de meeste affiniteit mee hebben en wat de persoonlijke mogelijkheden zijn. In leerjaar 4 gaan ze stage lopen in de sector van hun keuze. De leerlingen die de keuze horeca maken en stage gaan lopen in het eetlokaal (in de keuken van de Mytylschool), wordt aangeraden om ook schoonmaak erbij te doen. Voor mensen met een beperking is het vinden van een baan moeilijker en de extra kennis is dan mooi meegenomen. In het vijfde leerjaar gaan de kinderen op externe stage. Na deze school stromen de leerlingen onder andere uit naar een MBO opleiding niveau 1, (licht) arbeidsmatige dagbesteding, sociale werkvoorziening, dagbesteding en betaalde arbeid met behoud van Wajong.

Al met al hebben we een goed beeld gekregen wat er allemaal gebeurt op deze school. Wilt u ook eens kennismaken? Er is een open dag op woensdag 16 maart a.s. van 13.30 tot 15.30 uur! Ook u bent van harte welkom aan de Blauwe Vogelweg 11 te Utrecht! Of breng een bezoek aan hun website www.mytylschoolutrecht.nl.