Zuyd Hogeschool Heerlen

Sinds 1 november 2012 heeft Zuyd Hogeschool een complete nieuw ingerichte opleiding Ergotherapie voor haar studenten. De opleiding ergotherapie van Zuyd biedt een brede en internationaal georiënteerde beroepsopleiding met aandacht voor talenten van de individuele student en zijn/haar ontwikkeling tot een professional die levenslang leert. Er zijn diverse ruimtes en praktijklokalen voorzien van oefenopstellingen om egotherapeutische vaardigheden te trainen. De voorzieningen op deze locatie voldoen nu weer volledig aan de moderne eisen van deze tijd. Er zijn diverse opstellingen van keukens, een kompleet appartement voorzien van onder andere een slaapkamer, een woonkamer, een keuken en een badkamer, waarin alle belangrijke inrichtingselementen aanwezig zijn. In een aantal ruimtes heeft Pronk ergo haar oefenkeukens, sanitaire voorzieningen, hoog/laag bedden en aankleedtafel mogen plaatsen. Het eindresultaat mag er wezen; het is een prachtige verbouwde opleiding geworden op de 2e verdieping van Zuyd in Heerlen, waar ook Pronk ergo haar steentje aan bij heeft gedragen! Om Zuyd Hogeschool in deze nieuwsbrief extra in de schijnwerpers te zetten zijn twee docenten die nauw betrokken zijn geweest bij de herinrichting van de opleiding Ergotherapie Harrie Rutten en Inge Speth en twee 2e jaarsstudenten Hanne Ohlenforst en Jessica Schwanen geïnterviewd.

Welke vormen van gezondheidsopleidingen zijn in Zuyd mogelijk?
De opleiding ergotherapie, fysiotherapie, logopedie, creatieve therapie en HBO-V vormen samen de faculteit Gezondheidszorg.

Hoe is de organisatie van de opleiding ergotherapie m.b.t. docenten en studenten?
De opleiding Ergotherapie (Bachelor) duurt in principe 4 jaar. Daarnaast wordt er een 1-jarig bachelor programma aangeboden. Er volgen ongeveer 550 studenten de opleiding en zij worden opgeleid door een 50-tal docenten. Ongeveer 25% van de studenten komen uit het buitenland waaronder Duitsland.

Wat was de voornaamste reden voor herinrichting?
Herinrichting van de opleiding was noodzakelijk om aan te blijven sluiten bij nieuwe ontwikkelingen binnen het onderwijs; Ook het toekomstgericht kijken naar ontwikkelingen van het beroep c.q. ontwikkelingen in het onderwijs hebben een zeer belangrijke rol gespeeld bij de gemaakte keuzes.

Hoe werd er gewerkt in de voorgaande situatie, voor de renovatie?
Studenten: Voorheen waren de praktijklokalen voorzien van tafels en stoelen en minder herkenbaar als behandelruimten. De bungalow had een open badkamer bijvoorbeeld. Hierdoor waren verschillende groepen studenten samen in een ruimte aan het oefenen en dat zorgde voor afleiding. De ruimtes en middelen waren minder functioneel te gebruiken.
Docenten: Het verzamelen van allerlei benodigde materialen uit allerlei ruimtes tijdens de training veroorzaakte tijdverlies en werkte tevens storend voor de andere groepen. Dat is nu verleden tijd. De ruimten zijn nu vollediger ingericht en multifunctioneel te gebruiken.

Hoe wordt er nu gewerkt in de nieuwe situatie, na de renovatie?
Studenten: Het lijkt nu veel meer realistisch. Het kunnen oefenen is veel meer mogelijk, zowel in de trainingslokalen als de kleinere oefenlokalen in en nabij het appartement. Ook zijn er voor studenten werkplekken op de gangen gecreëerd en daardoor blijven de studenten in de directe omgeving van de opleiding werken. Dit geeft een “thuis gevoel” en dat is bijzonder fijn.
Docenten: De onderwijssituatie is verbeterd. Nu worden lessen gegeven in de trainingslokalen met 12 tot 14 studenten maar er kan ook onafhankelijk worden geoefend in kleine groepen in de andere ruimtes. De reële praktijksituatie die is gecreëerd en de tijdwinst omdat alles aanwezig is om te oefenen is zeer prettig; de opleiding heeft nu een veel herkenbaarder “eigen gezicht” gekregen en dit geeft meer het gevoel van een eigen opleiding te zijn. De openheid van de lokalen is tevens een pré; zien oefenen stimuleert oefenen.

Welke moderne mogelijkheden zijn er nu gerealiseerd die er voorheen niet waren?
Nieuwe ontwikkelingen op technisch gebied zijn meegenomen bij de herinrichting van de lokalen zoals LED schermen, Smartboarden, de mogelijkheid om virtuele omgevingen na te bootsen zoals bijvoorbeeld Domotica etc. De vitrines met de laatste nieuwe ontwikkelingen en snufjes op de gang en in de lokalen bieden meerwaarde: veel nieuwe producten zijn hier uitgestald. Deze producten dagen studenten uit om innovatieve ontwikkelingen te volgen. In alle lokalen zijn veel hulpmiddelen en producten aanwezig die studenten kunnen gebruiken tijdens de training.

Wat maakt werken/studeren aan Zuyd nu zoveel meer bijzonder?
Studenten: Het niveau bij Zuyd is hoog. De voldoening om deze opleiding hier te kunnen volgen is zeer groot.
Docenten: Zuyd is al jarenlang de beste opleiding ergotherapie in Nederland. Vanuit het hele land komen studenten naar Heerlen om hier hun opleiding te volgen. Daar zijn we oprecht heel trots op!

Waarin onderscheidt Zuyd zich t.o.v. andere Hogescholen?
De manier van samenwerking tussen docent en student wordt als zeer prettig ervaren. Studenten kunnen gemakkelijk contact opnemen met docenten en dit werkt zeer positief ten aanzien van de sfeer. Studenten voelen zich thuis!

Wat zijn de 3 belangrijkste, mooiste pluspunten voor Zuyd die door de herinrichting van de oude naar de nieuwe situatie gerealiseerd zijn?
De opleiding heeft nog meer een eigen identiteit gekregen. De werk- en leeromgeving is prettiger en vriendelijker geworden; de open en lichte ruimtes in combinatie met het interieur brengen een aangename sfeer tot stand. De functionaliteit van de ruimtes is optimaal geworden.

Voor Pronk ergo is het een pluspunt dat wij als leverancier bij Zuyd onze oefenkeukens, sanitaire voorzieningen en meubilair hebben mogen plaatsen; hoe zijn jullie oorspronkelijk met Pronk ergo in aanraking gekomen?
De voormalige keukens en het aangepaste sanitair waren ook afkomstig van Pronk ergo. Ondanks het feit dat deze keukens 14 jaar oud waren en dus gedateerd, waren ze nog prima in orde. Ze zijn gelukkig niet vernietigd maar opnieuw ingezet bij instellingen in de buurt. De kwaliteit in combinatie met de prettige samenwerking hebben ervoor gezorgd dat we opnieuw met Pronk ergo in zee zijn gegaan als vertrouwde partij en leverancier.

Terugkijkend op de officiële opening op 1 november jl.; Wat zijn de verwachtingen voor de toekomst?
Studenten: De opleiding binnen 4 jaar afronden en een leuke baan in Nederland vinden!
Docenten: Het onderwijs moet goed blijven aansluiten op de ontwikkelingen van het beroep ergotherapie. Wij streven ernaar om zeer goede ergotherapeuten af te leveren in de toekomst die een meerwaarde bieden aan de maatschappij.

Voor meer info kijkt u op de website www.zuyd.nl.