Huisbezoek

Bij bijna alle aanvragen voor woningaanpassingen komt onze adviseur bij u langs voor een huisbezoek. Maar wat houdt zo’n huisbezoek in?

Een huisbezoek doen we om twee belangrijke redenen. Ten eerste om de ruimte waar de aanpassing komt te bekijken. En ten tweede om kennis te maken met de gebruikers van de toekomstige voorziening. Welke zaken tijdens het huisbezoek aan bod komen hangt van het benodigde product af.

Aangepaste keuken

Bij een keuken zijn er heel veel zaken die bekeken worden. Net als bij een gewone keuken wordt gekeken naar de ruimte waar de keuken wordt geplaatst. Maar in tegenstelling tot een gewone keuken worden Pronk ergo keukens aan de wand gehangen, daarom is het belangrijk om naar de wanden te kijken naar zaken als stevigheid en obstakels zoals leidingen.

Belangrijk is ook dat er gekeken wordt naar de mogelijkheden om alle handelingen in de keuken zoveel mogelijk overeen te stemmen met de plaatsing van alle onderdelen.

De WMO vergoed alleen de voordeligste en adequate aanpassing. Wat hier onder valt kan per gemeente verschillen. Zo wordt de meeste apparatuur niet vergoed. Ook meer kastruimte, duurdere materialen of kleuren vallen niet onder de WMO. Natuurlijk kan dit voor eigen kosten wel worden meegenomen. Wanneer het een huurwoning betreft, kan het zijn dat de adviseur de keuken in drie delen moet opsplitsen, de basis voor de gemeente, het deel voor de verhuurder en de overige zaken voor de particulier. Natuurlijk wordt alles samengevoegd in tekeningenset zodat het uiteindelijke resultaat duidelijk is voor iedereen.

Tilliften

Bij een tillift wordt gekeken naar het til- en verplaatstraject. Wordt alleen binnen een ruimte getild of worden meerdere ruimtes doorkruist? Hoe hoog is het plafond? En welke manier van tillen is het prettigste voor de persoon in de tillift en voor de verzorgende? Is het plafond stevig genoeg voor een plafondtillift of geeft de vloer niet te veel weerstand bij een verrijdbaar exemplaar. Gaat het om een nog te verbouwen ruimte, kunnen de rails in het plafond worden verwerkt. Is een standaard tildoek geschikt of zal er één op maat gemaakt moeten worden?

Toiletten

Een spoelföhnzitting of -toilet is in de meeste gevallen eenvoudig te plaatsen. Een beetje handig persoon kan het vaak zelf. Maar toch komen onze verkoopadviseurs ook hiervoor langs, want er zijn genoeg punten die van belang kunnen zijn bij een installatie of prettige werking van het systeem. Natuurlijk de basispunten die bepalen welk type geschikt is voor de gebruiker zoals arm- en handfunctie en makkelijk kunnen gaan zitten en opstaan. Maar er wordt ook gekeken of de pot geschikt is en wat de benodigde zithoogte is. Of er voorbereidende werkzaamheden nodig zijn, zoals een uitbreiding van de groepenkast en waar een wandcontactdoos aanwezig is, dan wel geplaatst moet worden.

Wij hebben een uitgebreid assortiment aan spoelföhnzittingen en douchetoiletten en die kunnen in veel gevallen ook gecombineerd worden met een hoog/laag toilet. Een aanvraag loopt vaak via de WMO en daarom wordt een rapport van het huisbezoek opgesteld. Het rapport geeft een onderbouwing waarom het geoffreerde type het meest geschikt is. Dit rapport wordt meegestuurd met de offerte naar de gemeente.

Overige zaken

Maar naast de aanpassing in de woning zelf wordt ook gekeken naar zaken in en om de woning. Want, kan de monteur wel in de buurt parkeren? Passen de onderdelen wel door de deuren of lift? Kortom een heleboel zaken waarop onze verkoopadviseur let, zodat u of de instantie die de voorziening vergoed, een offerte krijgt waarin niet alleen de voorziening zelf, maar ook alle bijkomende werkzaamheden worden meegenomen.

Afhankelijk van de voorziening en de omstandigheden kan een huisbezoek 1 a 2 uur in beslag nemen. Waarin de adviseur/ verkoper een heleboel vragen stelt, maten opneemt en foto’s maakt. Het is voor de meeste aanpassingen nodig dat de belanghebbende aanwezig is bij de afspraak. Overleg met de adviseur als dit niet mogelijk is of dit voor het bezoek een probleem is.